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    <Identifier>zma000738</Identifier>
    <IdentifierDoi>10.3205/zma000738</IdentifierDoi>
    <IdentifierUrn>urn:nbn:de:0183-zma0007385</IdentifierUrn>
    <ArticleType language="en">research article</ArticleType>
    <ArticleType language="de">Forschungsarbeit</ArticleType>
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      <Title language="en">A Novel Large-scale Mentoring Program for Medical Students based on a Quantitative and Qualitative Needs Analysis</Title>
      <TitleTranslated language="de">Aufbau eines innovativen Mentorenprogramms f&#252;r eine gro&#223;e Zahl Medizinstudierender nach quantitativer und qualitativer Bedarfsanalyse</TitleTranslated>
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          <Lastname>von der Borch</Lastname>
          <LastnameHeading>von der Borch</LastnameHeading>
          <Firstname>Philip</Firstname>
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          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
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        <Address language="en">Ludwig-Maximilians-University (LMU), Munich University Hospital, Mentoring office, Pettenkoferstra&#223;e 8a, 80336 Munich, Germany, Tel.: &#43;49 (0)89&#47;5160-2133<Affiliation>Ludwig-Maximilians-University (LMU), Munich University Hospital, Mentoring office, Munich, Germany</Affiliation><Affiliation>Ludwig-Maximilians-University (LMU), Munich University Hospital, Department of Medicine, Munich, Germany</Affiliation></Address>
        <Address language="de">Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t, Medizinische Poliklinik, MeCuM-Mentor Projektb&#252;ro, Pettenkoferstra&#223;e 8a, 80336 M&#252;nchen, Deutschland, Tel.: &#43;49 (0)89&#47;5160-2133<Affiliation>Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t, Klinikum der Universit&#228;t M&#252;nchen, MeCuM-Mentor Projektb&#252;ro, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation><Affiliation>Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t, Medizinische Klinik - Innenstadt, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation></Address>
        <Email>philip&#64;mecum-mentor.de</Email>
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          <LastnameHeading>Dimitriadis</LastnameHeading>
          <Firstname>Konstantinos</Firstname>
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          <AcademicTitle>Dr. med.</AcademicTitle>
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          <Affiliation>Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t, Klinikum der Universit&#228;t M&#252;nchen, MeCuM-Mentor Projektb&#252;ro, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation>
          <Affiliation>Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t, Klinikum der Universit&#228;t M&#252;nchen, Neurologische Klinik und Poliklinik, M&#252;nchen, Deutschland</Affiliation>
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        <Email>konstantin.dimitriadis&#64;med.uni-muenchen.de</Email>
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          <Lastname>St&#246;rmann</Lastname>
          <LastnameHeading>St&#246;rmann</LastnameHeading>
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        <Email>sylvere.stoermann&#64;med.uni-muenchen.de</Email>
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          <Firstname>Martin R.</Firstname>
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        <Email>martin.fischer&#64;uni-wh.de</Email>
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          <Corporatename>German Medical Science GMS Publishing House</Corporatename>
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        <Address>D&#252;sseldorf</Address>
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    <SubjectGroup>
      <SubjectheadingDDB>610</SubjectheadingDDB>
      <Keyword language="en">medical students</Keyword>
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      <Keyword language="de">Medizinstudierende</Keyword>
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      <SectionHeading language="en">medicine</SectionHeading>
      <SectionHeading language="de">Humanmedizin</SectionHeading>
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    <DateReceived>20100701</DateReceived>
    <DateRevised>20110219</DateRevised>
    <DateAccepted>20110322</DateAccepted>
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    <DatePublished>20110516</DatePublished></DatePublishedList>
    <Language>engl</Language>
    <LanguageTranslation>germ</LanguageTranslation>
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      <Journal>
        <ISSN>1860-3572</ISSN>
        <Volume>28</Volume>
        <Issue>2</Issue>
        <JournalTitle>GMS Zeitschrift f&#252;r Medizinische Ausbildung</JournalTitle>
        <JournalTitleAbbr>GMS Z Med Ausbild</JournalTitleAbbr>
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    <ArticleNo>26</ArticleNo>
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  <OrigData>
    <Abstract language="de" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Hintergrund: </Mark1>Mentoring ist eine wichtige St&#252;tze in der Karriere von Studierenden. In der vorliegenden Untersuchung dokumentieren wir den Mentoring-Bedarf der Medizinstudierenden an der Medizinischen Fakult&#228;t der Ludwig-Maximilians-Universit&#228;t M&#252;nchen (LMU) und beschreiben die Einf&#252;hrung eines innovativen, umfassenden Mentorenprogramms.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methoden: </Mark1>Die Bedarfsanalyse wurde durch eine an alle Medizinstudierenden der Medizinischen Fakult&#228;t gerichtete Online-Umfrage durchgef&#252;hrt (n&#61;578 von 4.109 Studenten, R&#252;cklauf 14,1&#37;). Au&#223;erdem f&#252;hrten wir Fokusgruppen mit Medizinstudenten (n&#61;24) und &#228;rztlichem Personal (n&#61;22) durch. Schlie&#223;lich wurden alle Studierenden, die sich f&#252;r das individuelle Mentorenprogramm interessierten, zu ihren Erwartungen befragt (n&#61;534).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Ergebnisse: </Mark1>83&#37; der Medizinstudierenden &#228;u&#223;erten Zufriedenheit mit dem aktuellen M&#252;nchener Curriculum. Im Gegensatz dazu f&#252;hlten sich nur 36.5&#37; der Studierenden unserer gro&#223;en Fakult&#228;t ausreichend im Studium betreut, und 86&#37; der Studierenden &#228;u&#223;erten den Wunsch nach mehr Betreuung. Die Rolle ihres Mentors w&#252;nschten sich 55.6&#37; &#34;sehr&#34; als Berater, Kontaktvermittler (36.4&#37;) und Ideenlieferant (28.1&#37;). Die Themen, die angehende Mentees im Vorfeld &#34;sehr&#34; mit ihren Mentoren besprechen wollten, waren die Doktorarbeit (56.6&#37;), das Praktische Jahr (55.8&#37;) und Auslandsaufenthalte (45.5&#37;).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Schlussfolgerungen:</Mark1> Wir haben anhand der Erkenntnisse unserer Bedarfsanalyse ein innovatives, zweigleisiges Konzept entworfen, das aus einem beliebig skalierbaren individuellen Mentorenprogramm f&#252;r Studierende in klinischen Semestern und einem Peer Mentoring-Programm f&#252;r s&#228;mtliche Medizinstudierende unserer Fakult&#228;t besteht. Ein Jahr nach der Initiierung des Programms haben &#252;ber 300 Studierende im klinischen Studienabschnitt einen individuellen Mentor aus der Fakult&#228;t ausgew&#228;hlt und 1.503 Studierende und &#196;rzte nahmen am Peer Mentoring teil.</Pgraph></Abstract>
    <Abstract language="en" linked="yes"><Pgraph><Mark1>Purpose:</Mark1> Mentoring plays an important role in students&#39; performance and career. The authors of this study assessed the need for mentoring among medical students and established a novel large-scale mentoring program at Ludwig-Maximilians-University (LMU) Munich School of Medicine.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Methods: </Mark1>Needs assessment was conducted using a survey distributed to all students at the medical school (n&#61;578 of 4,109 students, return rate 14.1&#37;). In addition, the authors held focus groups with selected medical students (n&#61;24) and faculty physicians (n&#61;22). All students signing up for the individual mentoring completed a survey addressing their expectations (n&#61;534).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Results:</Mark1> Needs assessment revealed that 83&#37; of medical students expressed overall satisfaction with the teaching at LMU. In contrast, only 36.5&#37; were satisfied with how the faculty supports their individual professional development and 86&#37; of students voiced a desire for more personal and professional support. When asked to define the role of a mentor, 55.6&#37; &#34;very much&#34; wanted their mentors to act as counselors, arrange contacts for them (36.4&#37;), and provide ideas for professional development (28.1&#37;). Topics that future mentees &#34;very much&#34; wished to discuss included research (56.6&#37;), final year electives (55.8&#37;) and experiences abroad (45.5&#37;).</Pgraph><Pgraph><Mark1>Conclusions: </Mark1>Based on the strong desire for mentoring among medical students, the authors developed a novel two-tiered system that introduces one-to-one mentoring for students in their clinical years and offers society-based peer mentoring for pre-clinical students. One year after launching the program, more than 300 clinical students had experienced one-to-one mentoring and 1,503 students and physicians were involved in peer mentoring societies.</Pgraph></Abstract>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Introduction">
      <MainHeadline>Introduction</MainHeadline><Pgraph>&#34;Everyone who makes it has a mentor.&#34; <TextLink reference="1"></TextLink> There is increasing evidence that mentoring is a key element for a successful career in academic medicine <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>, <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink> Despite methodological limitations in measuring its effectiveness <TextLink reference="6"></TextLink>, mentoring has been found to be essential for supporting and facilitating a trainee&#8217;s education, acquisition of clinical and research skills, and career development <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Mentoring and professional networking were identified as key characteristics of junior physicians in academic medicine as compared to their non-academic peers <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>.Lack of mentoring was identified as one of the most important factors hindering career success in academic medicine <TextLink reference="10"></TextLink>. In a recent systematic review, having a mentor correlated with increased research activities, productivity in research and the number of publications and grants for junior academic physicians <TextLink reference="4"></TextLink>. Among medical students, having a mentor significantly increased the odds of participating in research before and during medical school <TextLink reference="11"></TextLink>. Mentoring has also played a significant role among underrepresented minorities in medicine <TextLink reference="12"></TextLink>. In contrast to the thorough appreciation of mentoring in the U.S. and U.K., a mentoring culture is only beginning to develop in Germany.</Pgraph><Pgraph>It is documented that many young medical professionals have severe difficulties in finding or identifying a mentor <TextLink reference="13"></TextLink>. This might be because they are intimidated to address senior faculty or unaware of the potential benefits of mentoring <TextLink reference="14"></TextLink>. Many institutions have tried to overcome these obstacles by establishing formal mentoring programs that facilitate the formation of mentor-mentee-relationships. However, a number of these programs accept only resident physicians and junior faculty but no medical students as mentees. A cross-sectional study at the University of California found that 36&#37; of 3<Superscript>rd</Superscript> and 4<Superscript>th</Superscript> year medical students had a mentor. Little is known about the prevalence of mentoring at medical schools in Germany. In 2000, mentoring programs with personally allocated mentors were offered by 10 (33&#37;) medical schools in Germany <TextLink reference="15"></TextLink>. This study has been criticized for confusing the concepts of mentoring, tutoring, and counseling <TextLink reference="16"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The term &#8220;mentor&#8221; has more than twenty different definitions in the literature and there is no consensus on any operational definition <TextLink reference="6"></TextLink>. It seems possible to identify certain basic elements of mentoring relationships that can be generally agreed upon. A mentoring relationship is personal in nature, long lasting, and it involves direct interaction. It furthermore involves emotional and psychological support, direct assistance with career and professional development and role-modeling. It is reciprocal, where both the mentor and the mentee derive emotional and tangible benefits but emphasizes the mentor&#8217;s greater experience, influence and achievement within a particular field <TextLink reference="6"></TextLink>. Mentoring is different from role-modeling since the mentor is actively engaged in an explicit two-way relationship that evolves and develops over time <TextLink reference="17"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>The literature is sparse about the specific needs for mentoring among medical students. Also, there is insufficient data about the feasibility of a mentoring program for very large numbers of students. Therefore, we conducted a detailed quantitative and qualitative analysis to assess the need for mentoring among medical students at the medical school of Ludwig-Maximilians-University (LMU), Munich. LMU Munich hosts the second largest medical school in the country with more than 4,000 students enrolled in the MD program. This large number of students represents one of the major challenges to implementing a mentoring program. The primary purpose of this study was to conduct a needs assessment about mentoring in a German medical school, and based on the results develop a formal mentoring program that could offer mentoring to all students of our medical school. The novel, student-centered concept involves a society-model of peer-mentoring for pre-clinical students as well as physicians as one-to-one mentors for students in their clinical years. This concept can serve as a model for the implementation of mentoring programs at similarly large educational institutions.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Einleitung">
      <MainHeadline>Einleitung</MainHeadline><Pgraph>&#8222;Everyone who makes it has a mentor.&#8220;<TextLink reference="1"></TextLink> Es gibt zunehmend mehr Indizien daf&#252;r, dass eine Mentorenbeziehung eine Schl&#252;sselposition in einer erfolgreichen akademischen Medizinerkarriere einnimmt <TextLink reference="2"></TextLink>, <TextLink reference="3"></TextLink>. <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>. Obwohl das Messen der Effektivit&#228;t von solchen Mentorenbeziehungen methodisch schwierig ist <TextLink reference="6"></TextLink>, erscheint ein Mentorenprogramm zur Unterst&#252;tzung und Erleichterung der Ausbildung, zum Erwerben klinischer und wissenschaftlicher F&#228;higkeiten sowie zur Karriereplanung essentiell <TextLink reference="4"></TextLink>, <TextLink reference="5"></TextLink>, <TextLink reference="7"></TextLink>. Im Vergleich zu ihren nicht-akademischen Kollegen wurde f&#252;r junge &#196;rzte im akademischen Bereich eine Mentorenbeziehung und der Aufbau eines Netzwerkes als bedeutende Charakteristika identifiziert <TextLink reference="8"></TextLink>, <TextLink reference="9"></TextLink>. Das Fehlen einer solchen Beziehung wurde als einer der wichtigsten Gr&#252;nde erkannt, an denen eine medizinisch-akademische Karriere scheitern kann <TextLink reference="10"></TextLink>. In einem k&#252;rzlich ver&#246;ffentlichten systematischen Review stellte sich heraus, dass bei jungen akademischen &#196;rzten das Vorhandensein eines Mentors mit einer h&#246;heren Forschungsaktivit&#228;t und -produktivit&#228;t sowie mit der Anzahl der Publikationen und der H&#246;he der Drittmittel korreliert.<TextLink reference="4"></TextLink>  Mit Hilfe eines Mentorenprogramms bringen sich mehr junge Medizinstudenten w&#228;hrend und auch vor ihrem Medizinstudium in die Wissenschaft ein <TextLink reference="11"></TextLink>. Au&#223;erdem nimmt  ein Mentorenprogramm eine wichtige Rolle zur F&#246;rderung von Minderheiten im medizinischen Bereich ein <TextLink reference="12"></TextLink>. Im Gegensatz zu der breiten Akzeptanz, die das so genannte &#8222;Mentoring&#8220; in der angels&#228;chsischen Kultur im Bereich Medizin erf&#228;hrt, steckt es in Deutschland noch in den Kinderschuhen.</Pgraph><Pgraph>Nachweislich haben junge &#196;rzte Schwierigkeiten einen Mentor zu finden <TextLink reference="13"></TextLink>. Der Grund hierf&#252;r mag darin liegen, dass sie einerseits zu sch&#252;chtern sind, um sich mit ihren Problemen an &#228;ltere Kollegen zu wenden, oder sie andererseits, die m&#246;glichen Vorteile eines Mentorenprogramms untersch&#228;tzen <TextLink reference="14"></TextLink>. In vielen Einrichtungen ist versucht worden diese Probleme, durch das Etablieren von formellen Mentorenprogrammen zur leichteren Bildung von Mentor-Mentee-Beziehungen, zu beseitigen. Allerdings akzeptiert eine Vielzahl dieser Projekte nur Assistenz&#228;rzte und junge Fakult&#228;tsmitarbeiter, nicht aber Medizinstudenten, als Mentees. Eine Querschnittsstudie an der University of California zeigt, dass 36&#37; der Medizinstudenten im dritten und vierten Jahr einen Mentor haben. &#220;ber die Pr&#228;valenz von Mentorenprogrammen an medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland ist bisher nur wenig bekannt. Im Jahr 2000 wurden an 10 (33&#37;) medizinischen Fakult&#228;ten in Deutschland Mentorenprogramme mit pers&#246;nlicher Mentorenbeziehung angeboten <TextLink reference="15"></TextLink>. Diese Studie geriet allerdings in Kritik, da sie die verschiedenen Konzepte von mentoring, tutoring und counseling nicht klar voneinander abgrenzte <TextLink reference="16"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>In der Literatur finden sich f&#252;r den Begriff &#8222;Mentoring&#8220; mehr als zwanzig verschiedene Definitionen, &#252;ber seine operative Definition herrscht bisher kein Konsens <TextLink reference="6"></TextLink>. Es scheint jedoch m&#246;glich zu sein, gewisse, allgemein akzeptierte Grundelemente einer effektiven Mentorenbeziehung zu finden. Eine Mentorenbeziehung ist pers&#246;nlich, lange anhaltend und verlangt direkte Interaktion. Dar&#252;ber hinaus beinhaltet sie emotionale und psychologische Unterst&#252;tzung, direkte Hilfestellung bei der Karriereplanung sowie das Entwickeln einer Vorbildfunktion f&#252;r den Mentee. Sie ist insofern reziprok, als dass sowohl der Mentor als auch der Mentee emotionale und materielle Vorteile aus ihr ziehen k&#246;nnen. Zus&#228;tzlich unterstreicht sie allerdings auch den Erfahrungsvorsprung, den Einfluss und die Erfolge des Mentors innerhalb eines umschriebenen Feldes <TextLink reference="6"></TextLink>. Mentoring unterscheidet sich vom role-modeling darin, dass der Mentor aktiv in eine wechselseitige Beziehung eingebunden wird, die sich im Laufe der Zeit stetig weiterentwickelt <TextLink reference="17"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Die Fachliteratur bietet nur sp&#228;rliche Informationen &#252;ber den spezifischen Mentorenbedarf unter Medizinstudenten. Au&#223;erdem gibt es nur unzureichende Daten &#252;ber die Durchf&#252;hrbarkeit eines Mentorenprogramms bei einer sehr gro&#223;en Studentenzahl. Aus diesem Grunde haben wir eine detaillierte quantitative und qualitative Analyse durchgef&#252;hrt, um den Bedarf an Mentorenprogrammen unter Medizinstudenten an der medizinischen Fakult&#228;t der Ludwig Maximilian Universit&#228;t M&#252;nchen (LMU) zu bewerten. An der LMU M&#252;nchen befindet sich mit mehr als 4.000 Studenten die zweitgr&#246;&#223;te medizinische Fakult&#228;t des Landes. Diese hohe Studentenzahl stellt eine der gro&#223;en Herausforderungen bei der Realisierung eines Mentorenprogramms dar. Das vorherrschende Ziel dieser Studie war, eine Bedarfsanalyse f&#252;r Mentorenprogramme an deutschen medizinischen Fakult&#228;ten durchzuf&#252;hren, und, basierend auf diesen Erkenntnissen, ein formelles Mentorenprogramm zu etablieren, welches allen Studenten unserer Fakult&#228;t die M&#246;glichkeit bietet, daran teilzunehmen. Dieses neuartige, studentenzentrierte Konzept beinhaltet ein society-basiertes peer-mentoring f&#252;r Vorklinik-Studenten und sieht &#196;rzte als one-to-one Mentoren f&#252;r Studenten im klinischen Abschnitt des Studiums vor. Dieses Konzept kann als Vorbild f&#252;r die Einf&#252;hrung von Mentorenprogrammen an &#228;hnlich gro&#223;en Ausbildungsst&#228;tten dienen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Methods">
      <MainHeadline>Methods</MainHeadline><Pgraph>To assess the need for mentoring among medical students at LMU, we performed a preliminary survey in 2007, focus groups in Spring of 2008 and a sign-up survey in the summer of 2008.</Pgraph><SubHeadline>Preliminary survey</SubHeadline><Pgraph>The web-based survey was composed of 7 scaled items (6-level Likert scale, ranging from &#8220;not at all&#8221; to &#8220;very much&#8221;, see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) and one free text question. Our aim was to gauge students&#8217; desire for more individual support while asking respondents to differentiate this from the quality of medical education at our faculty. The voluntary survey was sent to all students enrolled in the MD program via e-mail (response rate &#61; 14.1&#37;, n&#61;578). Respondents were spread across all years of our medical curriculum (n&#61;141, 108, 80, 83, 85 and 80 for years 1-6, respectively). To avoid possible bias, the words &#8220;mentor&#8221; or &#8220;mentoring&#8221; were never used in the invitation for participation or the questionnaire itself.</Pgraph><SubHeadline>Focus groups</SubHeadline><Pgraph>To further assess the need for mentoring and to specify the conceptual model of our mentoring program, we conducted four focus groups, two with medical students and two with faculty physicians with a total of 48 participants. Advanced students were mixed with students in their pre-clinical years. The same principle was applied for faculty physicians, who were recruited from different academic levels and specialties. Focus group discussions lasted between 67 and 83 minutes. Participants were informed that the data would be evaluated anonymously and be used for scientific purposes, particularly for implementing a mentoring program. We used open-ended questions which centered on the demand for mentoring among medical students, attitudes towards mentoring, and a possible mentoring program to be introduced at the faculty <TextLink reference="18"></TextLink>. The focus group discussions were recorded, transcribed, and subsequently categorized by two investigators independently using grounded theory <TextLink reference="19"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Sign-up survey</SubHeadline><Pgraph>Students in the clinical semesters were informed through e-mail, presentations in lectures, web forums and word of mouth that they could participate in a one-to-one mentoring program. All students interested in one-to-one mentoring through our program were required to sign up on a specifically designed web site and complete an additional questionnaire addressing their expectations regarding the roles of their mentors, the mentoring relationships and suggestions for topics to be discussed with future mentors (n&#61;534). Eligible for application were all students in clinical years (n&#61;2.074). The survey was composed of 34 items with 6-level Likert scales, 3 multiple choice questions, and 8 free text items. Likert scale items were generated using the categories determined in qualitative analysis of focus groups.</Pgraph><SubHeadline>Ethical considerations</SubHeadline><Pgraph>The LMU ethics committee found no cause for concern in our research design and methods.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Methoden">
      <MainHeadline>Methoden</MainHeadline><Pgraph>Um den Mentorenbedarf bei Medizinstudenten an der LMU zu analysieren, f&#252;hrten wir 2007 eine Pilotumfrage, im Fr&#252;hjahr 2008  focus groups und im Sommer 2008 eine Umfrage bei der Anmeldung der Teilnehmer am Mentorenprogramm durch.</Pgraph><SubHeadline>Pilotumfrage</SubHeadline><Pgraph>Die internetbasierte Umfrage bestand aus sieben skalierten items (sechsstufige Likert-Skala von &#8222;&#252;berhaupt nicht&#8220; bis &#8222;sehr&#8220;, siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>) sowie einer Freitextfrage. Unser Ziel bestand darin, den Wunsch der Studenten nach mehr individueller Unterst&#252;tzung abzusch&#228;tzen und die Teilnehmer zugleich dazu zu bringen, dies von der Qualit&#228;t der medizinischen Ausbildung an unserer Fakult&#228;t abzugrenzen. Diese freiwillige Umfrage war an alle Medizinstudenten per e-Mail geschickt worden (R&#252;cklauf &#61; 14,1&#37;, n&#61;578). Die Teilnehmer waren &#252;ber alle Jahre des Medizin-Curriculums verteilt (n&#61;141, 108, 80, 83, 85 und 80, den einzelnen Jahrg&#228;nge 1-6 entsprechend). Um eine m&#246;gliche Verf&#228;lschung zu vermeiden, wurden die Worte &#8222;Mentor&#8220; oder &#8222;Mentoring&#8220; nie in den Aufrufen zur Umfrage oder in der Befragung selbst genutzt.</Pgraph><SubHeadline>Focus groups</SubHeadline><Pgraph>Um den Bedarf noch genauer zu analysieren und um unser Mentorenkonzept noch weiter zu spezifizieren, stellten wir vier <Mark2>focus groups</Mark2> zusammen, zwei mit Medizinstudenten und zwei mit Fakult&#228;tsmitgliedern, mit insgesamt 48 Teilnehmern. Fortgeschrittenere Studenten wurden mit Vorklinik-Studenten vermischt. Dasselbe Prinzip wurde auch f&#252;r die Fakult&#228;tsmitglieder benutzt, die aus verschiedenen akademischen R&#228;ngen und F&#228;chern rekrutiert wurden. Die Diskussionen der focus groups dauerten zwischen 67 und 83 Minuten. Die Teilnehmer wurden dar&#252;ber informiert, dass die Daten anonym bewertet und zu wissenschaftlichen Zwecken, speziell f&#252;r die Einrichtung eines Mentorenprogramms benutzt werden. Wir stellten offene Fragen, die sich um den Bedarf an Mentorenbeziehungen unter Medizinstudenten, ihre Einstellung gegen&#252;ber diesem Thema sowie ein m&#246;gliches noch einzuf&#252;hrendes Mentorenprogramm an der Fakult&#228;t drehten <TextLink reference="18"></TextLink>. Die Testgruppendiskussion wurden aufgezeichnet, transkribiert und die Antworten anschlie&#223;end von zwei unabh&#228;ngigen Pr&#252;fern nach der <Mark2>grounded theory</Mark2> kategorisiert. </Pgraph><SubHeadline>Umfrage bei Anmeldung</SubHeadline><Pgraph>Studenten in den klinischen Semestern wurden per e-Mail, Pr&#228;sentationen in Vorlesungen, Internetforen sowie Mund-zu-Mund-Propaganda dar&#252;ber informiert, dass sie an einem one-to-one-Mentorenprogramm teilnehmen k&#246;nnen. Alle interessierten Studenten trugen sich auf einer, speziell f&#252;r diesen Zweck eingerichteten, Internetseite ein und f&#252;llten dort einen weiteren Fragebogen aus, der sich auf ihre Erwartungen bez&#252;glich der Rolle eines Mentors, der Mentorenbeziehung an sich sowie m&#246;glicher Themenschwerpunkte, die mit einem Mentor diskutiert werden sollten, konzentrierte (n&#61;534). Teilnahmeberechtigt waren alle Studenten im klinischen Teil der Ausbildung (n&#61;2.074). Der Fragebogen bestand aus 34 items mit einer sechsstufigen Likert-Skala, drei multiple choice Fragen sowie acht Freitextfragen. Die Likert-skalierten items wurden anhand der Kategorien, die bei der qualitativen Analyse der focus groups  ermittelt worden waren, erstellt.</Pgraph><SubHeadline>Ethische Gesichtspunkte</SubHeadline><Pgraph>Das Ethik-Komitee der LMU hatte keine Bedenken zu Design oder Methoden unserer Studie.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Results">
      <MainHeadline>Results</MainHeadline><SubHeadline>Needs analysis</SubHeadline><Pgraph><Mark1>Desire for mentoring among medical students</Mark1></Pgraph><Pgraph>In a survey performed among all medical students at the LMU medical school, 84.9&#37; expressed overall satisfaction with the MD program, and 82.7&#37; stated that they were satisfied with the teaching offered by the medical faculty (see Table 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). However, more than half of the participants (54.4&#37;) stated that the faculty did not foster their personal and professional development. Furthermore, 63.2&#37; said they did not feel looked after sufficiently (e.g., regarding career planning and exam preparations). Additionally, 86.4&#37; expressed a desire for more personal and individual support by the faculty.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Focus group analysis</Mark1></Pgraph><Pgraph>The primary reason for conducting focus groups with medical students and physicians was to further explore their attitudes towards mentoring and to substantiate the conceptual model of a future mentoring program. Classifying the participants&#8217; responses yielded four major topics: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">(a) Mentoring experiences, </ListItem><ListItem level="1">(b) needs and demand for mentoring, </ListItem><ListItem level="1">(c) the role of the mentor, and </ListItem><ListItem level="1">(d) the structure of a future mentoring program.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>(a) Mentoring experiences</Mark1></Pgraph><Pgraph>Only some physicians and few students had previously identified a mentor, who had supported them during their studies. In most of these cases the mentor was the supervisor of their MD thesis research. For example, one student pointed out: <Mark2>&#34;In my experience, research advisors often take on a mentor&#39;s role. For me, my advisor is someone I can ask anything&#33;&#8220;</Mark2> Many of the students and physicians never had experienced mentoring in any form. </Pgraph><Pgraph><Mark1>(b) Need and demand for mentoring</Mark1></Pgraph><Pgraph>Faculty physicians unanimously supported a future mentoring program as evident in comments like <Mark2>&#34;I would have loved to have a mentor when I was in medical school&#34;</Mark2> or<Mark2> &#34;That is precisely what I was missing during my studies.&#34;</Mark2> Students were also decidedly in favor of the idea of a mentoring program but more hesitant as some seemed weary of getting into more curricular commitments. The focus groups yielded a number of topics that students would like to discuss with a mentor. These include the choice of their MD thesis, career planning, job applications, and work-life-balance. Some physicians and students highlighted the issue of networking, such as <Mark2>&#34;A mentor should be someone with insight who knows people, that is people the student can relate to.&#34; </Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>(c) The role of the mentor</Mark1></Pgraph><Pgraph>Students&#39; and physicians&#39; perceptions of the role of the mentor matched quite well. Responses of participants from all groups defined mentors as counselors, role models, providers of ideas, agents for contacts, confidants, precursors, or psychological parents. For instance, one student pointed out:<Mark2> &#34;A mentor should be a kind of companion, a counselor if I have questions to ask, and a provider of ideas for issues for which I don&#39;t even know to ask the right questions.&#34;</Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>(d) The structure of a future mentoring program</Mark1></Pgraph><Pgraph>All four focus groups agreed that a mentoring program would impose additional workload on mentors. This is exemplified by comments like <Mark2>&#34;A commitment to mentoring will likely be an additional burden for mentors. Therefore I think it is essential to limit the workload of mentors - and to make the program voluntary.&#34;</Mark2> Most students wanted the future mentoring program to be optional for mentors. <Mark2>&#34;It certainly would not be a good idea to obligate physicians to serve as mentors, they have to enjoy the commitment and be motivated by themselves&#34;</Mark2>. Similarly, physicians favored a mentoring program that is voluntary but open to all students. Future mentors and mentees had to have the opportunity to change their mentor or mentee, if necessary. All groups agreed that they would benefit more from a long-lasting mentoring relationship. <Mark2>&#34;I would prefer to keep the same mentor throughout my studies.&#34;</Mark2> There was agreement in all four groups that each mentor should not supervise more than a small number of mentees. Students emphasized the importance of one-to-one meetings between mentors and mentees. <Mark2>&#34;You often have questions that you would not want to ask in a group.&#34; </Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>Expectations of medical students signing up for the mentoring program</Mark1> </Pgraph><Pgraph>Students signing up for the one-to-one mentoring program were asked to define what they hope to be the role of their future mentor (see Table 2A <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). The results indicated that students &#34;very much&#34; wanted their mentors to act as counselors, expected their mentors to arrange contacts for them and provide ideas for their professional development. Topics future mentees &#8220;very much&#8221; wished to discuss with their mentors (see Table 2B <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>) included MD thesis research, final year electives, experiences abroad, and personal goals.</Pgraph><Pgraph>The majority of students felt that one (23.0&#37;) or two (47.0&#37;) personal meetings per semester were the minimum requirement to sustain a mentoring relationship. However, two (30.5&#37;) or three (32.2&#37;) meetings per semester were estimated to be desirable. Students recommended that these meetings should last 20-30 (39.3&#37;) or 30-45 minutes (41.6&#37;). In addition to personal meetings favored by 98.5&#37; of respondents, 89.5&#37; thought that e-mail should be used as a means of communication between mentors and their mentees. On average, one mentor should oversee a maximum of 3 mentees (mean 3.4, SD 2.2).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Ergebnisse">
      <MainHeadline>Ergebnisse</MainHeadline><SubHeadline>Bedarfsanalyse</SubHeadline><Pgraph>Der Wunsch nach einem Mentorenprogramm unter Medizinstudenten</Pgraph><Pgraph>Bei einer unter allen Medizinstudenten der LMU durchgef&#252;hrten Umfrage gaben 84,9&#37; an, generell mit der medizinischen Ausbildung zufrieden zu sein und 82,7&#37; erkl&#228;rten ihre Zufriedenheit mit der an der medizinischen Fakult&#228;t angebotenen Lehre (siehe Tabelle 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="table"/>). Mehr als die H&#228;lfte der Teilnehmer (54,4&#37;) kritisierten jedoch, dass die Fakult&#228;t ihre pers&#246;nliche und berufliche Entwicklung nicht f&#246;rdere. Weiterhin f&#252;hlten sich 63,2&#37; schlecht betreut (z.B. bez&#252;glich Karriereplanung und Examensvorbereitung). Zudem &#228;u&#223;erten 86,4&#37; den Wunsch nach einer pers&#246;nlicheren und individuelleren Unterst&#252;tzung durch die Fakult&#228;t.</Pgraph><Pgraph><Mark1>Focus group Analyse</Mark1></Pgraph><Pgraph>Der prim&#228;re Grund f&#252;r unsere focus group Analyse unter Medizinstudenten und &#196;rzten bestand darin, ihre Haltung gegen&#252;ber dem Mentorenprogramm zu explorieren und das Konzept eines zuk&#252;nftigen Mentorenprogramms zu untermauern. Die Antworten der Teilnehmer wurden in vier Hauptthemen unterteilt: </Pgraph><Pgraph><UnorderedList><ListItem level="1">(a) Erfahrung mit Mentorenprogrammen, </ListItem><ListItem level="1">(b) Bedarf und Nachfrage nach Mentorenprogrammen, </ListItem><ListItem level="1">(c) die Rolle des Mentors und </ListItem><ListItem level="1">(d) die Struktur eines zuk&#252;nftigen Mentorenprogramms.</ListItem></UnorderedList></Pgraph><Pgraph><Mark1>(a) Erfahrung mit Mentorenprogrammen</Mark1></Pgraph><Pgraph>Nur einige &#196;rzte und wenige Studenten hatten in der Vergangenheit einen Mentor, der sie w&#228;hrend ihres Studiums unterst&#252;tzte. In den meisten F&#228;llen war dieser Mentor ihr Betreuer w&#228;hrend der Doktorarbeit. Zum Beispiel betonte ein Student: <Mark2>&#8222;Meiner Erfahrung nach nehmen wissenschaftliche Betreuer oft eine Mentorenrolle ein. F&#252;r mich ist ein Betreuer jemand, den ich alles fragen kann&#33;&#8220;</Mark2> Viele der Studenten und &#196;rzte hatten bisher keinerlei Erfahrung mit Mentorenprogrammen gesammelt.</Pgraph><Pgraph><Mark1>(b)  Bedarf und Nachfrage nach Mentorenprogrammen </Mark1></Pgraph><Pgraph>Die Fakult&#228;tsmitglieder unterst&#252;tzen einstimmig ein zuk&#252;nftiges Mentorenprogramm, ersichtlich an Kommentaren wie etwa: <Mark2>&#8222;Ich h&#228;tte gerne einen Mentor gehabt, als ich Student war&#8220;</Mark2> oder <Mark2>&#8222;Das ist genau das, was mir zu meiner Studienzeit gefehlt hat&#8220;.</Mark2> Auch die Studenten zeigten sich durchweg positiv gegen&#252;ber der Idee eines Mentorenprogramms, einige waren jedoch etwas z&#246;gerlich und bef&#252;rchteten dadurch noch mehr Verpflichtungen im Studienalltag. Durch die Testgruppen ergab sich eine Reihe m&#246;glicher Themen, die ein Student mit seinem Mentor diskutieren k&#246;nnte. Darunter fielen etwa die Auswahl der Doktorarbeit, die Karriereplanung, Bewerbungen sowie work-life-balance. Manche &#196;rzte, wie auch Studenten betonten weiterhin den Stellenwert des networkings mit S&#228;tzen wie<Mark2> &#8222;Ein Mentor sollte jemand mit besonderen Einblicken sein und diejenigen Personen kennen, auf die die Studenten sich beziehen k&#246;nnen.&#8220;</Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>(c) Die Rolle des Mentors</Mark1></Pgraph><Pgraph>&#196;rzte und Studenten hatten weitgehend &#228;hnliche Auffassungen &#252;ber die Rolle eines Mentors. In den Antworten von Teilnehmern aus allen vier Gruppen wurden Mentoren als Ratgeber, Vorbilder, Ideengeber, Kontaktvermittler, Vertrauensperson, Wegbereiter sowie feste Bezugsperson definiert. Beispielsweise sagte ein Student: <Mark2>&#8222;Ein Mentor sollte eine Art Begleitperson sein, ein Ratgeber, wenn ich Fragen habe, jemand, der mir Ratschl&#228;ge und Antworten zu Themen gibt, zu denen ich nicht einmal eine passende Frage stellen k&#246;nnte.&#8220;</Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>(d) Struktur eines zuk&#252;nftigen Mentorenprogramms</Mark1></Pgraph><Pgraph>Alle vier Testgruppen waren sich einig, dass ein Mentorenprogramm eine zus&#228;tzliche Arbeitsbelastung f&#252;r die Mentoren bedeuten w&#252;rde:<Mark2> &#8222;Ein Einsatz im Mentorenprogramm wird wahrscheinlich eine weitere Last f&#252;r Mentoren sein. Deshalb denke ich, dass es unumg&#228;nglich ist, die Arbeitsbelastung der Mentoren zu limitieren und die Teilnahme am Mentorenprogramm freiwillig zu machen.&#8220;</Mark2> Die meisten Studenten wollten, dass das zuk&#252;nftige Mentorenprogramm f&#252;r Mentoren optional ist: <Mark2>&#8222;Es w&#228;re sicherlich keine gute Idee, &#196;rzte zu verpflichten, als Mentoren t&#228;tig zu sein, sie m&#252;ssen aus Freude dabei sein und selbst motiviert sein&#8220;</Mark2>. Gleicherma&#223;en favorisierten die &#196;rzte ein Mentorenprogramm, dass allen Studenten auf freiwilliger Basis offen steht. Zuk&#252;nftige Mentoren und Mentees sollten die M&#246;glichkeit haben, ihren Mentor respektive Mentee &#8211; wenn n&#246;tig &#8211; zu wechseln. Alle Gruppen waren der Ansicht, dass sie aus einer lange bestehenden Mentorenbeziehung den gr&#246;&#223;ten Nutzen ziehen k&#246;nnten. <Mark2>&#8222;Ich w&#252;rde es bevorzugen, wenn ich w&#228;hrend meines gesamten Studiums denselben Mentor behalten k&#246;nnte.&#8220;</Mark2> Es herrschte weiterhin in allen vier Gruppen dar&#252;ber Konsens, dass jeder Mentor nur eine kleine Anzahl Mentees beaufsichtigen sollte. Die Studenten betonten die Wichtigkeit der individuellen Gespr&#228;che zwischen Mentor und Mentee. <Mark2>&#8222;Oft hat man Fragen, die man niemals im Beisein einer ganzen Gruppe stellen w&#252;rde.&#8220;</Mark2></Pgraph><Pgraph><Mark1>Erwartungen der Medizinstudenten, die sich f&#252;r das Mentorenprogramm eintragen</Mark1></Pgraph><Pgraph>Die Studenten, die sich f&#252;r das One-to-One-Mentorenprogramm eintrugen, wurden aufgefordert, die Rolle zu beschreiben, die ihr zuk&#252;nftiger Mentor nach ihren Vorstellungen einnehmen sollte (siehe Tabelle 2A <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). Die Ergebnisse zeigten, dass die Studenten ihren Mentor &#8222;sehr gern&#8220; in der Rolle des Beraters s&#228;hen. Au&#223;erdem erwarteten sie, dass er ihnen Kontakte verschaffe und ihnen Ideen zur beruflichen Weiterentwicklung gebe. Die Themen, welche die Studenten &#8222;sehr&#8220; gerne mit ihren Mentoren diskutieren wollten, umfassten unter anderem die Doktorarbeit, die PJ-Planung, Auslandsaufenthalte und pers&#246;nliche Ziele.</Pgraph><Pgraph>Die Mehrheit der Studenten war der Meinung, dass ein (23,0&#37;) oder zwei (47,0&#37;) pers&#246;nliche Treffen pro Semester die Mindestvoraussetzung f&#252;r eine nachhaltige Mentorenbeziehung ist. W&#252;nschenswert w&#228;ren jedoch zwei (30,5&#37;) oder drei (32,2&#37;) Treffen pro Semester. Nach Empfehlung der Studenten sollten diese Treffen 20-30 (39,3&#37;) oder 30-45 (41,6&#37;) Minuten dauern. Zus&#228;tzlich zu den pers&#246;nlichen Treffen, die von 98,5&#37; bef&#252;rwortet wurden, waren 89,5&#37; der Ansicht, dass ein Teil der Kommunikation zwischen Mentor und Mentee auch per e-Mail laufen k&#246;nnte. Im Durchschnitt sollte ein Mentor sich mit h&#246;chstens 3 Mentees befassen (Durchschnitt 3,4, Standardabweichung 2,2).</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Discussion">
      <MainHeadline>Discussion</MainHeadline><SubHeadline>Definition of goals for a mentoring program</SubHeadline><Pgraph>Based on our needs analysis and a review of the literature, we established a number of goals and expectations for a future mentoring program for medical students (see Table 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). The overall goal was to enhance and facilitate the professional and personal development of medical students. This includes providing a mentor who is genuinely interested to assist the students whenever they have any questions <TextLink reference="20"></TextLink>. Mentors should have a positive influence on the students&#8217; careers. Ideally, students will find a role-model in their mentor that will actively help them define and achieve their goals during medical school. Also, mentoring should assist students in networking with researchers, faculty physicians, potential future employers and perhaps other mentees <TextLink reference="11"></TextLink>. </Pgraph><Pgraph>It also seems essential that mentors derive satisfaction from the personal relationship with the students while following and fostering their development. Awards for outstanding mentors will increase personal satisfaction and may be valuable for mentors&#8217; advancement <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Furthermore, the mentoring program should be beneficial for the faculty in several ways. Medical graduates achieve a higher quality and performance through training and practice in self-reflection and career-planning. The medical school will gain reputation for offering integrated care for their students&#8217; personal and professional advancement. Profound and beneficial communication between different hierarchical levels at the medical school will be increased. This way, faculty will be much more aware of possible problems in the curriculum or the concerns of individual students. Individual mentees with high potential can be more easily identified to be recruited by the faculty. Their level of motivation to stay with the university might be increased by the personal relationship they will have formed with individual faculty members <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><SubHeadline>Structural challenges for implementing a mentoring program at LMU Medical School</SubHeadline><Pgraph>There are several potential obstacles for implementing a large-scale mentoring program at LMU medical school when compared to other institutions. In Germany, there is still a notable lack of awareness regarding the benefits of mentoring both among students and the faculty. Therefore, the mentoring program needs to establish a culture of mentoring at our institution. Secondly, the medical school of LMU is among the largest medical schools in Europe with over 800 students per year enrolled in pre-clinical years and around 450 in each clinical year. Most of the literature reviewed on mentoring at medical schools deals with much smaller programs. Individual matching of mentors and mentees through personal interviews, in-depth evaluations and profiling, as some other programs do, can hardly be performed at a large-scale institution like LMU. Finally, faculty physicians already bear an extremely high workload. Residents and faculty physicians are notoriously burdened with balancing patient care, research, and teaching responsibilities, which can impede recruitment even of highly motivated physicians as it will invariably demand additional time and effort.</Pgraph><SubHeadline>Preliminary considerations and conceptual shape of the mentoring program</SubHeadline><Pgraph>Studies have shown that randomly assigning students to so-called mentors has a very low probability of leading to a fruitful relationship <TextLink reference="9"></TextLink>. Therefore, allowing free and voluntary formation of mentor-mentee pairs is preferable. However, lacking an established self-sustaining culture of mentoring, these relationships currently have to form spontaneously, which makes them voluntary and free &#8211; but rare. Our goal is to establish a mentoring program at our institution that will foster the formation of compatible mentor-mentee pairings. Mentees will always be able to freely choose their mentor, but we will facilitate their choice by offering a number of motivated and qualified mentors to them.</Pgraph><Pgraph>Given the great number of students entering the LMU medical program each year, there are not enough suitable faculty members to provide every student with one-to-one mentoring through faculty during the pre-clinical years. Many of the questions and problems first and second year students face can be best answered by those who have just recently experienced a similar situation. Advanced peers are likely to be able to give much more concrete advice to pre-clinical students than faculty members. Also, peers may feel more comfortable discussing personal topics with each other <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>. In conclusion, it is desirable to establish a peer-mentoring program for first and second year students. A positive mentoring experience in the first years will motivate students to take full advantage of the one-to-one mentoring program. Based on these preliminary considerations, we developed a novel, two-tiered concept of a mentoring program for medical students at our faculty. This concept comprises a society model that offers peer-mentoring for first- and second-year students and a one-to-one mentoring program for students in their clinical years (see Figure 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline>Peer-mentoring: The Society Model</SubHeadline><Pgraph>In order to feasibly satisfy the need for individual care identified in pre-clinical semesters, we adopted a vertical advising program that integrates students and faculty of all stages of their medical training. We designed a pyramidal model of five societies which include pre-clinical and clinical students as well as resident physicians and faculty members. The society functions as a source of support especially for the pre-clinical students. The division into five societies was adopted from the grouping of students into five groups in the first year anatomy course taking advantage of a pre-existing structure. Every member of the society was asked to complete an online profile that includes their areas of interest and expertise and is accessible to all other members of the society. Thus, students looking for support for a specific concern can easily find and direct themselves to someone with the corresponding field of expertise. To further encourage personal exchange, the societies set up various events ranging from lectures and excursions to sports and cultural events. Furthermore, in every society twelve highly motivated students serve as junior mentors. They are the primary contact persons for all students in their society and are responsible for organizing their society&#8217;s social events.</Pgraph><Pgraph>The primary concerns of students in their pre-clinical years generally focus on learning strategies and preparation for the first state examination at the threshold to their clinical studies. Having passed this exam, interests diversify as students begin their orientation towards medical subspecialties and research areas. We have shown that these topics are among those that prospective mentees in their clinical years most urgently wish to discuss with their mentors (see Table 2B <ImgLink imgNo="2" imgType="table"/>). The need for more individualized care as well as expertise in the subjects desired by the mentees has led us to conclude that one-to-one mentoring through physicians would most suit the needs of students in their clinical semesters.</Pgraph><SubHeadline>One-to-one-mentoring</SubHeadline><Pgraph>This part of the mentoring program provides all students in their clinical years with a mentor of their choice. These mentors are all volunteers, mostly physicians at LMU hospitals, yet also scientists, physicians from LMU-affiliated teaching hospitals and private practices. Students have two ways of choosing a mentor. Students can either directly ask any physician or researcher they know to become their mentor or choose through an online matching profile system. For the former type of choosing a mentor, the student simply signs up on the website to formalize this relationship. For the latter, which is more common, we have created a platform where volunteer prospective mentors as well as mentees can create online matching profiles which include scaled and multiple-choice items focusing on areas of interest and aspirations for the future as well as a free text. For any student searching for a mentor, an automated matching algorithm displays the ten most suitable mentors according to the matching profile. The students can then read these selected mentors&#8217; free texts to ultimately decide their choice. Unless mentors explicitly wish otherwise, they will no longer be suggested to students after they have three mentees. </Pgraph><Pgraph>Part of the program includes at least one meeting in person soon after the matching process. The location as well as the frequency of further meetings is explicitly left up to the mentoring pair&#8217;s discretion. Subsequently, mentor and mentee agree on goals to achieve. If either party chooses to end this relationship, the student can re-match for the following semester.</Pgraph><SubHeadline>Pilot study</SubHeadline><Pgraph>The one-to-one mentoring was tested in a pilot study beginning in May, 2008 and involving 125 mentees. The society-based peer-mentoring was launched in October, 2008. Currently, 874 students from the pre-clinical years are distributed among five societies. Within these societies they can take advantage of the advice and expertise of 501 clinical students and 84 physicians. In the one-to-one mentoring program, 308 students in their clinical years are currently assigned to one of 137 physician mentors. Interestingly, while students close to their graduation might consider it to be too late to choose a mentor, 25.6&#37; of the students in their first clinical year have a personal mentor indicating that the number of participants will significantly grow in the future. First evaluation results are currently being analyzed and will be published soon. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Diskussion">
      <MainHeadline>Diskussion</MainHeadline><SubHeadline>Zielsetzung f&#252;r ein Mentorenprogramm</SubHeadline><Pgraph>Anhand unserer Bedarfsanalyse und einer Analyse der Fachliteratur konnten wir einige Ziele und Erwartungen f&#252;r ein zuk&#252;nftiges Mentorenprogramm f&#252;r Medizinstudenten definieren (siehe Tabelle 3 <ImgLink imgNo="3" imgType="table"/>). Das Gesamtziel besteht darin, den beruflichen Werdegang und die pers&#246;nliche Entwicklung der Medizinstudenten zu f&#246;rdern und zu unterst&#252;tzen. Dies beinhaltet das Bereitstellen eines Mentors, der wirklich daran interessiert ist, den Studenten f&#252;r Fragen zur Verf&#252;gung zu stehen.(20) Mentoren sollten einen positiven Einfluss auf die Karriere ihrer Mentees haben. Idealerweise nimmt der Mentor eine Vorbildfunktion ein, wodurch sich im Laufe des Studiums Ziele leichter setzen und schlie&#223;lich auch erreichen lassen. Weiterhin soll die Mentorenbeziehung den Studenten beim Netzwerken mit Forschern, anderen &#196;rzten, m&#246;glichen zuk&#252;nftigen Arbeitgebern sowie anderen Mentees unterst&#252;tzen <TextLink reference="11"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Dar&#252;ber hinaus scheint es essentiell zu sein, dass die Mentoren die pers&#246;nliche Beziehung zu den Studenten, das Beobachten und F&#246;rdern ihrer Entwicklung, als befriedigend empfinden. Auszeichnungen f&#252;r hervorragende Mentorenleistungen sollen diese Befriedigung noch vergr&#246;&#223;ern und k&#246;nnen gegebenenfalls f&#246;rderlich f&#252;r deren eigenen beruflichen Werdegang sein <TextLink reference="21"></TextLink>, <TextLink reference="22"></TextLink>, <TextLink reference="23"></TextLink>. Ferner soll das Mentorenprogramm auf verschiedene Weise f&#252;r die Fakult&#228;t von Vorteil sein. Absolventen erreichen durch das &#220;ben von Selbstkritik und das Auseinandersetzung mit der Karriereplanung h&#246;here Qualit&#228;t und Leistung. Durch das Angebot der integrierten Betreuung der Studenten in Bezug auf ihr pers&#246;nliches und berufliches Wohlergehen, wird sich das Ansehen und die positive Au&#223;enwirkung der medizinischen Fakult&#228;t vergr&#246;&#223;ern. Die gehaltvolle und f&#246;rderliche Kommunikation &#252;ber hierarchische Strukturen des Medizinalltags hinweg wird dadurch verst&#228;rkt. Auf diese Weise wird die Fakult&#228;t viel besser &#252;ber etwaige, den Studienablauf betreffende, Probleme oder Sorgen der Studenten unterrichtet sein. Mentees mit viel Potenzial k&#246;nnen einfacher identifiziert und von der Fakult&#228;t rekrutiert werden. Au&#223;erdem k&#246;nnte der Anreiz, an der eigenen Universit&#228;t zu bleiben, durch die pers&#246;nlichen Beziehungen zu einzelnen Fakult&#228;tsmitgliedern gesteigert werden <TextLink reference="24"></TextLink>.</Pgraph><Pgraph>Strukturelle Herausforderungen bei der Einf&#252;hrung eines Mentorenprogramms an der medizinischen Fakult&#228;t der LMU M&#252;nchen</Pgraph><Pgraph>Anders als an anderen Hochschulen steht man bei der Einf&#252;hrung eines gro&#223;angelegten Mentorenprogramms an der medizinischen Fakult&#228;t der LMU M&#252;nchen vor besonderen Herausforderungen. In Deutschland mangelt es, sowohl unter den Studenten als auch an den Fakult&#228;ten, immer noch an Wissen &#252;ber die Vorz&#252;ge und den Nutzen eines Mentorenprogramms. Daher muss durch die Einf&#252;hrung des Mentorenprogramms eine &#8222;Mentoring-Kultur&#8220; an unserem Institut geschaffen werden. Zus&#228;tzlich ist die medizinische Fakult&#228;t der LMU mit 800 Studenten pro Jahr im vorklinischen und rund 450 Studenten im klinischen Teil der Ausbildung eine der gr&#246;&#223;ten medizinischen Fakult&#228;ten in ganz Europa. Bisher befasste sich die Literatur meist mit viel kleineren Mentorenprogrammen an Hochschulen. Individuelles Zusammenf&#252;hren von Mentor und Mentee durch pers&#246;nliche Gespr&#228;che oder gr&#252;ndliche Evaluation und Profilbildung, wie es mancherorts vorzufinden ist, sind an einer so gro&#223;en Einrichtung wie der LMU kaum m&#246;glich. Dar&#252;ber hinaus ist zu anzumerken, dass &#196;rzte ohnehin schon ein extrem hohes Arbeitspensum haben. Assistenz&#228;rzte und Fakult&#228;tsmitglieder sind durch ihre Verpflichtungen in den Bereichen Patientenversorgung, Forschung und Lehre notorisch stark belastet, weshalb es schwierig sein kann, sogar hoch motivierte, Kollegen f&#252;r das Mentorenprogramm zu rekrutieren, da hierdurch ein zus&#228;tzlicher Zeitaufwand entstehen w&#252;rde.</Pgraph><SubHeadline>Grunds&#228;tzliche &#220;berlegungen und Entwurf des Mentorenprogramms</SubHeadline><Pgraph>Studien zeigen, dass die zuf&#228;llige Zuteilung von Mentees zu Mentoren selten eine gut funktionierende Beziehung hervorbringt.(9) Deshalb ist eine freie und freiwillige Bildung von Mentor-Mentee-Paaren vorzuziehen. In Ermangelung einer etablierten, sich selbst erhaltenden &#8222;Mentoring-Kultur&#8220;, formen sich solche freiwilligen und uneingeschr&#228;nkten Beziehungen derzeit spontan &#8211; aber auch selten. Unser Ziel ist es, an unserer Fakult&#228;t ein Mentorenprogramm zu schaffen, das die Entstehung von passenden Mentor-Mentee-Paaren f&#246;rdert. Mentees sollen weiterhin die M&#246;glichkeit haben, ihren Mentoren frei zu w&#228;hlen, ihre Entscheidung soll jedoch dadurch erleichtert werden, indem wir ihnen motivierte und qualifizierte Mentoren zur Auswahl stellen.</Pgraph><Pgraph>In Anbetracht der gro&#223;en Zahl an neuen Erstsemesterstudenten, die jedes Jahr an der LMU ihr Medizinstudium beginnen, mangelt es an passenden Fakult&#228;tsmitgliedern, um ein one-to-one-Mentoring durch die Fakult&#228;t f&#252;r alle vorklinischen Studenten zu gew&#228;hrleisten. Viele der Fragen und Probleme, mit denen sich Studenten der ersten vier Semester besch&#228;ftigen, k&#246;nnen zudem am besten von denjenigen beantwortet werden, die selbst erst k&#252;rzlich &#228;hnliche Situationen durchlebt haben. Fortgeschrittenere Kommilitonen k&#246;nnen den Vorklinikstudenten m&#246;glicherweise konkretere Ratschl&#228;ge geben als andere Mitglieder der Fakult&#228;t. Hinzu kommt, dass Kommilitonen pers&#246;nlichere Themen vielleicht eher untereinander diskutieren m&#246;chten <TextLink reference="25"></TextLink>, <TextLink reference="26"></TextLink>. Demzufolge ist es w&#252;nschenswert, f&#252;r die Vorklinikstudenten ein so genanntes peer-mentoring-Programm einzuf&#252;hren. Gute Erfahrungen mit diesem Mentorenprogramm w&#228;hrend der ersten Jahre werden die Studenten dazu motivieren, sp&#228;ter das one-to-one-Mentoring voll in Anspruch zu nehmen und wert zu sch&#228;tzen. Basierend auf diesen grunds&#228;tzlichen &#220;berlegungen haben wir ein neues, zweigleisiges Mentorenkonzept f&#252;r Medizinstudenten an unserer Fakult&#228;t entworfen. Dies umfasst ein society-Modell, das f&#252;r Vorklinikstudenten ein peer-mentoring- und f&#252;r Studenten im klinischen Abschnitt ein one-to-one-Mentorenprogramm vorsieht (siehe Abbildung 1 <ImgLink imgNo="1" imgType="figure"/>).</Pgraph><SubHeadline>Peer-Mentoring: Das Ringmodell</SubHeadline><Pgraph>Um den in den vorklinischen Semestern bestehenden Bedarf an individueller Betreuung ausreichend zu decken, wird ein vertikal ausgerichtetes Programm eingesetzt, wodurch Studenten zu jedem Zeitpunkt ihrer medizinischen Ausbildung mit der Fakult&#228;t vernetzt sind und Ratschl&#228;ge erhalten k&#246;nnen. Wir haben ein Pyramidenmodell mit f&#252;nf societies (&#8222;Ringen&#8220;) entwickelt, das sowohl Studenten aller Semester als auch &#196;rzte und Dozenten einschlie&#223;t. Der Ring soll besonders die Vorklinikstudenten unterst&#252;tzen. Die Aufteilung der Studenten in f&#252;nf Ringe ist an den anatomischen Pr&#228;parierkurs angelehnt, in dem die Studenten in f&#252;nf Gruppen eingeteilt sind. Hierdurch werden bereits bestehende Strukturen genutzt. Jedes Ringmitglied soll ein Online-Profil anlegen, in dem seine individuellen Interessensgebiete und Erfahrungen f&#252;r alle anderen Ringmitglieder ersichtlich sind. Somit k&#246;nnen ratsuchende Studenten selbstst&#228;ndig jemanden finden, der ihnen bei einem speziellen Problem weiterhelfen kann. Um den weiteren pers&#246;nlichen Austausch zu f&#246;rdern, sollen die Ringe Veranstaltungen organisieren, wie etwa besondere Vorlesungen, Exkursionen zu Sportveranstaltungen oder auch kulturellen Ereignissen. Weiterhin sollen in jedem Ring zw&#246;lf hochmotivierte Studenten als Juniormentoren t&#228;tig sein. Diese sind die ersten Kontaktpersonen f&#252;r alle Studenten in ihrem Ring und sind f&#252;r die Organisation der Veranstaltungen verantwortlich.</Pgraph><Pgraph>Die vorherrschenden Sorgen der Studenten in der Vorklinik drehen sich um Lernstrategien und um das Physikum, das als erstes Staatsexamen die H&#252;rde zum klinischen Teil der Ausbildung darstellt. Nach bestandener Pr&#252;fung beginnen die Studenten sich intensiver f&#252;r einzelne Fach- und Forschungsbereiche der Medizin zu interessieren &#8211; das Interessenspektrum wird breiter. Dies sind Themen, die angehende Mentees in der Klinik am dringendsten mit ihren Mentoren besprechen m&#246;chten (Tabelle 2B). Sowohl der Bedarf an einer individuelleren Betreuung als auch an Expertise in den einzelnen von den Studenten gew&#252;nschten F&#228;chern, f&#252;hrt dazu, dass ein one-to-one-Mentoring durch &#196;rzte das, f&#252;r die Bed&#252;rfnisse der Klinikstudenten, am besten passende Mentorenkonzept darstellt. </Pgraph><SubHeadline>One-to-one-Mentoring</SubHeadline><Pgraph>Dieser Teil des Mentorenprogramms stellt f&#252;r alle Studenten im klinischen Abschnitt einen Mentor ihrer Wahl zur Verf&#252;gung. Diese Mentoren sind alle Freiwillige, meist &#196;rzte an Krankenh&#228;usern der LMU, aber auch Wissenschaftler, &#196;rzte an Lehrkrankenh&#228;usern oder in privaten Praxen. Die Studenten k&#246;nnen ihren Mentor auf zwei verschiedene Weisen ausw&#228;hlen. Entweder k&#246;nnen sie einen Arzt oder Wissenschaftler direkt ansprechen und fragen, ob er ihr Mentor werden m&#246;chte, oder sie w&#228;hlen ihren Mentor durch das online matching. In ersterem Fall m&#252;ssen die Studenten und ihre Mentoren sich lediglich auf unserer Internetseite eintragen, um diese Mentorenbeziehung offiziell zu machen. F&#252;r letzteren Fall, dem gebr&#228;uchlicherem Weg der Mentorenwahl, wurde eine Onlineplattform geschaffen, auf der angehende Mentoren und Mentees anhand von skalierten Items, multiple-choice Items und einem kleinen freien Text ein Profil erstellen k&#246;nnen, aus dem die jeweiligen Interessensgebiete und Zukunftspl&#228;ne abgeleitet erden k&#246;nnen. Jedem Student, der einen Mentor sucht, werden dann durch einen automatischen Matching-Algorithmus die zehn, am besten zu ihm passenden, Mentoren aufgezeigt. Die Studenten k&#246;nnen dann den Freitext der Mentoren lesen und so eine endg&#252;ltige Entscheidung bez&#252;glich ihrer Wahl treffen. Den Mentoren werden in der Regel nicht mehr als drei Studenten zugeteilt, es sei denn, sie w&#252;nschen dies ausdr&#252;cklich. </Pgraph><Pgraph>Teil des Programms ist mindestens ein pers&#246;nliches Treffen zwischen Mentee und Mentor, kurz nachdem der Matchingprozess beendet ist. Ort und Frequenz der nachfolgenden Treffen bleiben dem Paar selbst &#252;berlassen. Schlie&#223;lich einigen sich Mentor und Mentee gemeinsam auf die zu erreichenden Ziele. Wenn einer von beiden sich dazu entscheidet, die Beziehung zu beenden, kann sich der Student f&#252;r das darauffolgende Semester einen neuen Mentor suchen.</Pgraph><SubHeadline>Pilotstudie</SubHeadline><Pgraph>In einer Pilotstudie im Mai 2008 wurde das one-to-one Mentoring mit 125 Mentees getestet. Das ringbasierte peer-mentoring wurde im Oktober 2008 eingef&#252;hrt. Derzeit sind 874 Vorklinikstudenten auf die f&#252;nf Ringe verteilt. Innerhalb dieser Ringe k&#246;nnen sie auf Rat und Fachwissen von 501 Klinikstudenten und 84 &#196;rzten zur&#252;ckgreifen. Im one-to-one Mentoring-Programm sind derzeit 308 Studenten im klinischen Abschnitt einem der insgesamt 137 &#228;rtzlichen Mentoren zugeteilt. Interessant ist, dass bei 25,6&#37; der Studenten im ersten klinischen Jahr eine pers&#246;nliche Mentoring-Beziehung besteht, w&#228;hrend Studenten, die sich kurz vor der Approbation befinden, offenbar der Ansicht sind, dass es f&#252;r Mentoring zu sp&#228;t ist. Dies deutet darauf hin, dass die Teilnehmerzahl in Zukunft noch signifikant wachsen wird. Erste Evaluationsergebnisse werden gerade analysiert und sollen bald ver&#246;ffentlicht werden.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Conclusions">
      <MainHeadline>Conclusions</MainHeadline><Pgraph>In contrast to medical education in the U.S. and the UK, mentoring programs in academic medicine are only beginning to develop in Germany. In the present study we have identified a profound desire for mentoring among medical students. Particularly, students are looking for a mentor who can help them in areas like research, final year electives and experiences abroad. Also, students hope to be provided by their mentors with ideas and contacts for their professional development.</Pgraph><Pgraph>The very large number of students at institutions like LMU Munich poses a serious challenge to the feasibility of an individualized mentoring program for medical students. To overcome this obstacle, we developed a novel two-tiered system that limits one-to-one mentoring to students in their clinical years but offers a society-based peer mentoring for pre-clinical students. Also, the large number of students requires an automated matching process. However, free choice of mentors by the mentees is essential for successful mentoring relationships. Therefore, we developed an electronic matching algorithm which proposes best-matching mentors to mentees based on online matching profiles. Students then actively choose a mentor from these profiles.</Pgraph><Pgraph>Providing more than 4,000 medical students in one medical school with a personal mentor may seem daunting, if not impossible. However, our proposed two-tiered system provides evidence that a well-organized mentoring program is feasible to implement in medical schools with large number of students. By using an adaptive online matching process and automated evaluation mechanisms we have eliminated administrative overhead in the one-to-one mentoring program. Formation of individual mentoring relationships is student-driven and efficient. Similarly, the peer mentoring concept makes the many competencies and experiences that already exist among medical students searchable and accessible for fellow students. </Pgraph><Pgraph>In conclusion, through a needs assessment we have identified a strong need for mentoring among medical students and developed a novel mentoring approach.  The concept seems particularly well-suited for large communities and can serve as a model for implementing mentoring programs at other large-scale educational institutions. </Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Fazit">
      <MainHeadline>Fazit</MainHeadline><Pgraph>Im Gegensatz zu der medizinischen Ausbildung in den USA oder in England beginnt in Deutschland erst jetzt die breite Entwicklung von Mentorenprogrammen. In der vorliegenden Studie haben wir einen tiefliegenden Wunsch nach eben diesen unter Medizinstudenten feststellen k&#246;nnen. Medizinstudenten suchen nach einem Mentor, der ihnen bei Themen wie Forschung, Wahlfach im PJ oder Auslandsaufenthalt zur Seite steht. Au&#223;erdem hoffen die Studenten, von ihrem Mentor Ideen und Kontakte f&#252;r ihre berufliche Weiterentwicklung zu erhalten.</Pgraph><Pgraph>Die sehr gro&#223;e Anzahl an Studenten in Einrichtungen wie der LMU M&#252;nchen stellt bez&#252;glich der Durchf&#252;hrbarkeit eines individualisierten Mentorenprogramms f&#252;r Medizinstudenten eine enorme Herausforderung dar. Um dieses Hindernis zu &#252;berwinden, haben wir ein zweigleisiges System entwickelt, welches das one-to-one Mentoring nur f&#252;r Studenten im klinischen Abschnitt zug&#228;nglich macht und f&#252;r die Vorklinikstudenten ein Ring-basiertes peer-mentoring vorsieht. Dar&#252;ber hinaus erfordert diese gro&#223;e Studentenzahl einen automatischen matching-Prozess. Um eine erfolgreiche Mentorenbeziehung aufzubauen, ist es essentiell, dass der Mentee seinen Mentor frei w&#228;hlen kann. Deshalb wurde ein elektronischer matching-Algorithmus entwickelt, der anhand von online-Profilen den Mentees die, am besten passenden, Mentoren pr&#228;sentiert. Die Studenten w&#228;hlen dann mit Hilfe dieser Profile aktiv einen Mentor aus.</Pgraph><Pgraph>Es mag abschreckend, vielleicht sogar unm&#246;glich erscheinen, ein Programm aufzubauen, das f&#252;r mehr als 4.000 Medizinstudenten einen pers&#246;nlichen Mentor bereitstellt. Dennoch hat unser zweigleisiges System gezeigt, dass ein gut organisiertes Mentorenprogramm bei Hochschulen mit vielen Studenten durchf&#252;hrbar ist. Durch den anpassungsf&#228;higen elektronischen <Mark2>Matching</Mark2>prozess und die automatischen Evaluationsmechanismen ist es uns gelungen, Verwaltungskosten f&#252;r das <Mark2>one-to-one-Mentoring</Mark2> zu minimieren. Die Bildung von individuellen Mentorenbeziehungen geht von den Studenten aus und ist somit sehr effizient. Auf &#228;hnliche Weise werden im peer-mentoring-Konzept einzelne Kompetenzen und Erfahrungen, die schon unter den Studenten vorhanden sind, f&#252;r Mitstudenten einseh- und vor allem nutzbar.</Pgraph><Pgraph>Zusammenfassend haben wir durch unsere Bedarfsanalyse festgestellt, dass ein gro&#223;er Mentorenbedarf unter Medizinstudenten besteht. Darauf aufbauend haben wir ein neues Konzept f&#252;r Mentorenprogramme entwickelt. Dieses Konzept scheint besonders f&#252;r eine gro&#223;e Studentengemeinschaft gut geeignet und kann als Modell f&#252;r die Einf&#252;hrung von Mentorenprogrammen an anderen gro&#223;en Bildungseinrichtungen dienen.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Note on contributors">
      <MainHeadline>Note on contributors</MainHeadline><Pgraph>Philip von der Borch, MD, Kostantinos Dimitriadis, MD, and Sylv&#232;re St&#246;rmann, MD, are the principal coordinators of the mentoring program MeCuM-Mentor at the LMU Faculty of Medicine in Munich, Germany. Felix G. Meinel and Stefan Moder are medical students participating in the coordination and scientific evaluation of the program. Martin Reincke, MD, is Clinical Teaching Dean of the Medical Faculty and Director of the Department of Medicine at the LMU, Munich, Germany. Ara Tekian, PhD, MHPE, is Associate Professor of medical education and Associate Dean for International Affairs at the College of Medicine, the University of Illinois at Chicago, Chicago, USA. Martin R. Fischer, MD, MME, is the Director of the Institute for Didactics and Educational Research in Health Sciences at the Witten&#47;Herdecke University in Witten, Germany.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Anmerkungen zu Mitwirkenden">
      <MainHeadline>Anmerkungen zu Mitwirkenden</MainHeadline><Pgraph>Dr. med. Philip von der Borch, Dr. med. Kostantinos Dimitriadis und Sylv&#232;re St&#246;rmann sind die Hauptkoordinatoren des Mentorenprogramms MeCuM-Mentor an der Fakult&#228;t f&#252;r Medizin der LMU M&#252;nchen. Felix Meinel und Stefan Moder haben als  Medizinstudenten an der Koordination und wissenschaftlichen Evaluation des Programms mitgewirkt. Prof. Dr. Martin Reincke ist der Studiendekan des klinischen Abschnitts der medizinischen Ausbildung und Direktor der Medizinischen Klinik an der LMU M&#252;nchen. Ara Tekian, PhD, MHPE ist Professor f&#252;r Medizinische Ausbildung und Associate Dean for International Affairs am College of Medicine, University of Illinois, Chicago, Chicago, USA. Prof. Dr. Martin Fischer, MME ist Direktor des Instituts f&#252;r Didaktik und Bildungsforschung im Gesundheitswesen an der Universit&#228;t Witten&#47;Herdecke.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Acknowledgements">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>The initial conception of a possible mentoring program for medical students at the LMU medical school was outlined by the participants of the LMU Chicago Pritzker School of Medicine Exchange Program 2007. The authors would like to thank their fellow participants Dorothea Greiner, Simon Hohenester, Simon Mucha and Hanno Niess as well as the program&#39;s coordinator Dr. Carolin Sonne.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Danksagung">
      <MainHeadline>Acknowledgements</MainHeadline><Pgraph>Das urspr&#252;ngliche Konzept f&#252;r ein m&#246;gliches Mentorenprogramm f&#252;r Medizinstudenten an der medizinischen Fakult&#228;t der LMU war von Teilnehmern des LMU - Chicago Pritzker School of Medicine Austauschprogramms im Jahr 2007 erstellt worden. Die Autoren bedanken sich bei ihren Mitteilnehmern Dorothea Greiner, Simon Hohenester, Simon Mucha und Hanno Niess sowie der Programmkoordinatorin Dr. Carolin Sonne.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="en" linked="yes" name="Competing interests">
      <MainHeadline>Competing interests</MainHeadline><Pgraph>The authors declare that they have no competing interests.</Pgraph></TextBlock>
    <TextBlock language="de" linked="yes" name="Interessenkonflikt">
      <MainHeadline>Interessenkonflikt</MainHeadline><Pgraph>Die Autoren erkl&#228;ren, dass sie keine Interessenskonflikte in Zusammenhang mit diesem Artikel haben. </Pgraph></TextBlock>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 2: Die Rolle des Mentors und Themen, die in der Mentorenbeziehung besprochen werden sollen</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Tabelle 3: Ziele f&#252;r die Etablierung eines Mentorenprogramms f&#252;r Medizinstudenten</Mark1></Pgraph></Caption>
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          <Caption language="de"><Pgraph><Mark1>Abbildung 1: Konzept des Mentorenprogramms</Mark1></Pgraph></Caption>
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